‘Het is niet alleen maar een hoesje naaien’

Haarlems Dagblad richt de schijnwerpers op het bedrijfsleven in de Waarderpolder. Afgelopen week stond BMS in het licht, gespecialiseerd in auto- en projectstoffering. Hieronder het artikel dat ze schreven over het autobekleden. Een link naar het hele artikel vind je onderaan dit bericht.

Door: Henk Geist

HAARLEM – De fonkelnieuwe, maar toch al zo’n vijftig jaar oude Landrover Defender, staat te blinken op de afdeling autobekleding van BMS. Het interieur ligt nog grotendeels open, in afwachting van nieuwe bekleding.

,,Wij doen voor een klant één of twee van dergelijke auto’s per maand’’, vertelt Marcel Huizinga. ,,Het zijn cultauto’s die in vernieuwde staat worden geëxporteerd naar de VS. Ze zijn compleet verbouwd, we maken er een luxe auto van, alles aan het binnenwerk is nieuw. Wij doen alleen de bekleding, één van onze specialismen.’’


Vanaf zijn achttiende, dus al zo’n dertig jaar, loopt Huizinga, zwager van eigenaar Sander Borchart, rond bij BMS. Opgeleid als meubelstoffeerder stoffeert hij nu met nog vijf collega’s auto’s. Hij voorziet nu de Landrover van een tapijtje. ,,Het is passen en meten.
Geen een van deze Landrovers is hetzelfde. Dat geldt eigenlijk voor alle auto’s die we doen.’’ Ook de stoelen, de deurpanelen, het dashboard of het stuur worden door hen onder handen genomen. ,,Het stuur was zo’n lelijk ding van rubber, dat is nu bekleed met leer, waarbij met de hand een kruisstreek wordt aangebracht om de leerdelen aan elkaar te verbinden. Heel arbeidsintensief.’’

Voor de nieuwe bekleding worden eerst met de hand de mallen gemaakt van de samenstellende delen, op basis daarvan wordt het bekledingsmateriaal geknipt. ,,Bij bijvoorbeeld een raamlijst luistert dat heel nauw, want de ondergrond bestaat uit hard materiaal, daar zit geen enkele rek is, er zit geen schuim onder zoals bij een stoel.’’

Uitdagingen

De moderne auto kent meer uitdagingen voor de stoffeerder. Zo zijn er autostoelen waar een ventilatiesysteem in is gebouwd. ,,Met een motortje wordt er dan lucht doorheen geblazen. Dan heb je speciaal schuim en bekledingsmateriaal met een perforatie nodig om de lucht door te laten. Dat geldt ook voor stoelverwarming of massagesystemen in een stoel. Het is niet alleen maar een hoesje naaien, het lijkt simpel, maar dat is het niet. Het is technisch stoffeerwerk.’

Bron: Haarlems Dagblad